Anpassad sökning

fredag 11 februari 2011

Recension av ZTE - Blade 5 mp



ZTE Blade måste nog vara en av de bästa nykomlingarna när det gäller att producera billiga pekskärmsmobiler av bra kvalitét. Visserligen har det på senare tid kommit lite mer klagomål gällande kvalitéten på olika androidforum, men den stora massan verkar ändå vara nöjd. Vad har man då på ZTE gjort för att lyckats locka till sig en så pass stor kundkrets att man nu kan klassa sig som den 4:e största mobiltillverkaren i världen. Tryck här för att läsa mer!



Att hålla ned produktionskostnaderna är svårt eftersom man kanske inte vet vad man egentligen ska spara in på? Utan större tvekan kan man i ZTE:s fall konstatera att kameran är den största inbesparingen. Den version av Blade som sålts bl.a. i Sverige (och andra Europeiska länder) har haft endast en 3.2 megapixel kamera medan den Blade som säljs i Finland har en 5 megapixelkamera. Jag kommer senare i recensionen att konstatera att skillnaderna mellan dessa två.

De saker som man däremot har satsat på är den kapacitiva pekskärmen, anslutningsmöjligheter, designen och operativsystemet. När jag skaffade mobilen för ett antal månader sen var den det absolut billigaste pekskärms/androidmobilen på marknaden och jag vågar nästan påstå att det fortfarande är fallet. Med ett pris på cirka 120€ från min operatör så kan andra billiga mobiler från Samsung, Nokia, Sony-Ericsson osv inte kan mäta sig med denna! Jag passasde på att ta fast 3g+-dataanslutning på samma gång med obegränsat nätsurf de kommande två åren, vilket resulterade i att telefon och anslutning kostar 7€ månaden – en helt bra deal enligt mig!

Design – Bladen har en mycket snygg design med rundade hörn och den är tunn vilket gör att den slinker lätt ner i byxfickan. Själva skalet har mjukt gummi som gör att den inte faller ur handen (jämförbar med nokia e63), men det nöts så småningom vilket gör att den blir mer slät. Detta är dock inget som syns på själva mobilen utan det känns endast när man håller i den. Jag har fått många komplimanger över snyggheten på mobilen. Det finns 6st fysiska knappar på moblien: On/Off-, volym+/-, HOME-, MENY- och BACK-knappen. Många har klagat på att dessa blir sämre med tiden, vilket jag själv inte märkt så mycket av. Visst måste jag erkänna att de småningom sjunkt lite mer in efter mycket användning, men jag har själv inga problem med funktionerna (inte heller min sambo som har samma mobil). Ifall att man har oturen att knapparna slutar fungera rekommenderar jag att ni läser Swedroids Blade-forum där man kan hitta instruktioner hur man ”spänner knapparna” (ta bort batterilucka och skruva på två st. Skruvar). I en recension jag själv läste stod det att On/off knappen kändes billig och skör med tanke på hur mycket man använder den, detta måste jag lite hålla med om att den gör på mitt exemplar. Dock är knappen på min sambos Blade mycket stabilare, vilket tyder på att det har lite med exemplaret att göra. Det är dock inget som stör jättemycket.

Skärmen – Den kapacitiva skärmen på 3” är skarp och ger tydliga färger med bra kontrast som duger mer än väl till att surfa på webbsidor, kolla på film, spela angry birds osv. För att vara en billig telefon så anser jag att skärmen är mycket responsiv, men nej den är inte jämförbar med Iphone 4, HTC – Desire. Responsiviteten i skärmen är dock i lyxklass om man jämför i det prissegment som ZTE befinner sig i, ni lär inte bli besvikna! Det är lekande lätt att bläddra fram i menyerna och den känns lyxig att använda. Multi-touch funktioner som att zooma in och ut på bilder/webbsidor funkar fint och det är enkelt att skriva (med eller utan SWYPE) på QWERTY-tangentbordet. En sak som jag vill klaga på är att skärmens plast drar till sig fett och blir lätt smutsig, därför rekommenderar jag att köpa ett skärmskydd. Det är inte heller några problem att se vad som står på skärmen i starkt dagsljus så länge man har på högsta ljusstyrkan.



Android 2.1 – Jag tänker inte gå in desto mer på Android eftersom det är ett såpass vanligt OS, men det man kan konstatera är att det flyter på bra på den ca. 600MHz processorn och de 515 mbram som finns i Bladen. Bladeanvändare i både Finland och Sverige kan också glädja sig åt att ZTE kommer att göra uppdateringar till Android 2.2 Froyo, vilket släpps inom några månader. De som har installerat in egna versioner av Froyo på sina Blade har sagt att den versionen är mycket snabbare än 2.1. Detta är en sak som säkert gör att många tilltalas ännu att köpa en Blade inom den närmaste framtiden. De som vill få en bild av vilka appar/program som finns installerade på mobilen eller som man kan installera kan ta sig en titt på ett youtube-klipp som jag laddat upp. http://www.youtube.com/watch?v=jZZV8n5nmdM http://www.youtube.com/watch?v=jZZV8n5nmdM

Anslutningar – Bladen har 3G+/HSDPA-, WLAN-, GPS-, Bluetooth-anslutningar och alla dessa har funkat felfritt under den tid jag haft mobilen. Vissa har haft problem med att Wlanförbindelsen bryter när Bladen far i viloläge och inte heller återansluter när den ”vaknar”. Själv har jag inte haft detta problem och det kan bero på att den Saunalahti-ROM jag har har fått det åtgärdat. Drabbas någon av detta kan man ladda ner en app från Androidmarket som gör att det fungerar bättre. 3G-anslutningen bryts inte utan det är en jämn och stadig signal. Själv har jag kopplat Bladen via USB till datorn och surfar, nu vid skrivande stund, på datorn via Blades 3G-uppkoppling. Om nån vill veta hur man gör detta på Android 2.1 kan man ta sig en titt på min Youtube-kanal där jag kommer att ladda upp ett klipp http://www.youtube.com/watch?v=SjkLHOygt20 . Bluetooth har jag inte testat mycket och kan inte ge desto mer detaljerad info om det. GPS hittar snabbt kontakt med satelliten och jag har flera gånger använt den till att hitta till olika adresser.


Multimedia och kamera- Eftersom Bladen har en bra skärm kan man därför använda den för att titta på film eller tv-serier när man sitter på bussen eller annars har tråkigt. Den läser automatiskt film-fil-format som MPEG-4, vilket är en standard i dagens läge för mobiler. Vill man spela ex. Filer i DivX-format kan man ladda ner olika appar från Androidmarket. Kvaliteten på klippen beror på förstås men själv tycker jag att det går hur bra som helst att kolla på film eftersom skärmen ändå är såpass stor. Kameran däremot är den största besvikelsen med ZTE- Blade, men det är något som man lätt kan leva utan. När jag har tittat på bilder som tagit med Blade som hade 3,2 mp kamera och 5 mp kamera har jag inte sett desto större skillnader. För att summera detta mycket kort blir det otroligt dåliga bilder med bägge! Det enda som bilderna duger till är mms eller att posta kanske på twitter eller facebook. Speciellt de bilder som inte är tagna utomhus blir bara gryniga och trots att det ska finnas autofokus-funktion blir det sällan nån slags skärpa på bilderna. Videofilmning är dessutom sämre än stillbilderna och man tror att det är en mobil från 2007 som filmat klippen. Min gamla Nokia 5530 hade en 3.2 mp kamera och den är 3ggr bättre än den 5mp kamera som finns i Blade. Musikspelaren i Blade är den typiska som finns i varje Androidmobil och den funkar bra utan större krångel.
Kort summering av de saker som jag valt att ta upp i recensionen.

När man skriver en recension är det lätt att man hyllar den till skyarna och jag har försökt ge en bild av att trots jag inte själv har haft problem med mobilen så finns det andra som haft det. Man måste försöka ge en jämvikt till läget och förhålla sig objektiv, men trots det så konstaterar jag att att använda Blade är till största delen en positiv upplevelse. Orsaken till detta måste jag nog ändå säga att beror på att jag tog samtidigt abbonemanget med mobilsurf, för detta är en Socialmedie-mobil. Skulle jag inte har gjort det skulle det inte varit tillräckligt stor skillnad att byta från Nokia 5530. Jag har åtkomst på Facebook, MSN och Skypar mer än att ringa via GSM eller skicka SMS. Att äntligen få använda Android blev en mycket bra upplevelse. Kameran var faktiskt en besvikelse och jag kunde inte förstå att man 2010-2011 erbjuder en sådan kamer. Men jag vill påpeka att det finns så sjukt många andra saker som är så bra med med Blade att man faktiskt accepterar den dåliga bildkvalitén eftersom det finns så mycket annat den erbjuder. Det är otroligt att man kan lansera en så pass bra produkt som ZTE Blade, eftersom man får så pass många olika bra egenskaper för en liten summa pengar. Man måste själv avgöra vad man vill ha ut av sin mobil och därför skrev jag denna recension så att man har lättare att bestämma sig vid ett eventuellt köp. Blade är absolut prisvärd och har inte fått mycket uppmärksamhet utan en anledning.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!
Bra skriven recension jag undrar vad det är för app man kan ladda ner om wlanet inte "vaknar" efter viloläget?

Thomas

John sa...

Hej Thomas! Kul att du gillade recensionen! Appen som du kan ladda ner finns på androidmarket om du söker på Blade Wifi Fix. Om du vill läsa mer kan du även klicka på denna länk: https://market.android.com/details?id=com.bladewififix